

Möt entreprenören
Historien började påsken 2016, då Kåre Normann Sekkesæter skulle öppna sommerstugan på Hvaler i Norge efter vintern.
Tillsammans med sin svärmor tittade han på utemöblerna som de slagit in i presenning ett halvår tidigare. Presenningen hade blåst bort och det var bara några repbitar kvar. Då bestämde de sig för att hitta en bättre lösning för att slå in utemöbler.
Efter en noggrann kontroll av marknaden, både i Norge och utomlands, blev det uppenbart att de nuvarande lösningarna inte skulle fungera. Därmed bestämde sig Kåre och hans svärmor för att skapa den lösning de själva saknade.
Den första prototypen
Kåre ville ha en lösning som kunne förvara utemöblerna säkert där de redan stod, alltså på terrassen. Möblerna ska hålla sig torra och lösningen ska vara enkel så att alla kan använda dem. Kåre köpte material för att förverkliga idén och svärmor sydde den första prototypen – en förvaringsväska för utemöbler.
Detta följdes av många fler prototyper, och mycket trial and error med olika material och design. Till sist stod de kvar med en produkt som checkade av på samtliga punkter: säker och väderbeständig förvaring som inte kunde blåsa bort.
Är det här ett problem för kunden?
Under de kommande fyra veckorna knackade Kåre på 111 dörrar i närområdet. Han ställde samma fråga till alla han mötte:
Kan jag få packa dina utemöbler?
– Kåre Normann Sekkesæter, entreprenör i Bag’in.
Kåre packade utemöblerna till 99 av hushållen. 89 av dem skrev på hans lista – de ville också ha den här lösningen.
På så sätt fick Kåre värdefull insikt i vilken typ av utemöbler de flesta har, om detta var en lösning andra också var intresserade av och hur mycket de var villiga att betala för en sådan produkt.
Krister, Kåre og Øivind i Bag'in.
Ett bra lag
Kåre visste av erfarenhet att de bästa företagen bestod av team som kompletterade varandra vad gäller erfarenhet och kompetens. 2017 tog han med sig Krister A. Pedersen som CFO för XXL. Krister hade den bakgrund företaget skulle behöva inom strategi, kommersialisering och internationalisering, förutom stark finansiell kompetens.
För att jobba med företagets varumärke kontaktade Kåre sin bekant Øivind Solgård-Jensen. Øivind arbetade då med design och marknadsföring på digitala ytor, och var den perfekta mannen att driva marknadsföring åt företaget.
Så småningom köpte Øivind och Krister sig in i företaget, och engagerade sig aktivt i drift och produktutveckling tillsammans med Kåre.
”Jag har alltid sagt att jag hellre äger något av ett företag som blir bra än till 100 % av något som inte blir något. Detta är också det misstag många företagare gör – de är livrädda för att ge upp aktier. Aktier är bra för att få rätt personer."
– Kåre Normann Sekkesæter, entreprenör i Bag’in.
Produktionen
Kåre kontaktet mange ulike selskaper for å finne de beste ressursene til å produsere produktet. Etter hvert kom Kåre i kontakt med gründerne PramPack og Douchebag, og via dem et produksjonsmiljø med fabrikker i Kina.
Upptagen av bra arbetsvillkor
När produktionen flyttades till Kina var Kåre mån om två saker: För det första skulle tillverkningen och utvecklingen av möbelöverdragen ske i linje med Kåres önskemål och vision. För det andra ska arbetarna ha det bra.
De anställda ska ha bra betalt, och fabriken ska följa FN:s riktlinjer för miljö, användning och omhändertagande. Detta säkerställer både kvaliteten på produkterna och att de produceras på ett miljövänligt och hållbart sätt. Kåre och teamet har personligen varit på fabriken i Kina för att se till att dessa krav uppfylls.
Vägen framåt
Sommaren 2021 lanserades Bag’in i Sverige, Danmark, Nederländerna och Tyskland. Ett halvår senare lanserades en helt ny kollektion, nämligen Mediterranean Bags: Bag’in för sydliga breddgrader som skyddar utemöblerna från skadliga UV-strålar, sand och insekter. Dessa är tänkta att möta behoven hos skandinaver med fritidshus i Spanien, Turkiet, Frankrike, Grekland och andra sydliga länder.
Under 2022 kommer Bag’in att arbeta för att positionera sig som en stark aktör i Skandinavien, för att sedan expandera till internationella marknader som även behöver bra förvaring av utemöbler. Hittills har Bag’in sålts till kunder i 18 olika länder och företaget är nu i färd med att ingå spännande samarbeten med lokala butiker och återförsäljare.
«Det har varit en tuff resa både ekonomiskt och personligt, men det har varit j… roligt också.»
– Kåre Normann Sekkesæter, entreprenör i Bag’in.
Våra produkter
-
nordic bags
-
mediterranean bags
-
add-ons
Fler tips och tricks
Läs mer om bag'in

